Uzumaki Naruto - Info dalam Bahasa Melayu

Friday, November 03, 2006

Peta Dunia NARUTO

Hidden Leaf Village adalah negeri terbesar dan paling berpengaruh dan berkuasa di antara Negeri-negeri Shinobi. Juga digelar Negara Api(The Fire Country), ia mempunyai koloni Ninja yang hebat dan Uzumaki Naruto tinggal di negeri ini.


The Water Country - Hidden Village of Mist
Tidak banyak maklumat mengenai negeri ini. Ia juga dikenali sebagai Negara Air(The Water Country) dan biasanya dirujuk sebagai "Bloody Mist Village" kerana sering berlaku pembrontakan. Disinilah asal Zabuza dan Haku yang akhirnya terbunuh selepas bertarung dengan Kakashi dan kumpulan 7(Naruto,Sasuke dan Sakura).

The Waterfall Country - Hidden Village of Waterfall
Hidden Waterfall Village, adalah negeri kecil dan tidak banyak maklumat mengenainya setakat ini, ianya juga dikenali sebagai Negara AirTerjun(The Waterfall Country).



The Wind Country - Hidden Village of Sand
Hidden Sand Village adalah salah satu dari 5 negara shinobi paling popular. Kazekage adalah ketua negara dan disini juga asalnya Gaara of the desert. Orochimaru telah membunuh Kazekage secara rahsia dan menyamar sebagai Kazekage sebelum melakukan pembrontakan keatas Hidden Leaf Village(Kanoha).

The Sound (Rice) Country - Hidden Village of Sound
Dikenali sebagai Hidden Sound Village, terletak dibahagian selatan negara. Dipimpin oleh oleh Orochimaru, iaitu salah seorang shanin lagenda yang berasal dan Hidden Leaf Village(Kanoha).

Terlalu sedikit maklumat mengenai Negeri ini, kalau ada nanti aku update. Kalau korang ada, korang boleh email aku.
Hidden Rain Village
Maklumat mengenai negeri ini amat sedikit kecuali semasa ujian Chunin sedang dilakukan, tetapi semua wakil yang dihantar untuk pertandingan ini telah dibunuh oleh Gaara.


Itu adalah semua negeri yang ada LOGO pada lilit kepala.. banyak lagi perkampungan lain dan negeri lain, tapi tak ada logo. Ada juga yang ada logo tapi takde kampung atau negeri, tetapi ia adalah pertubuhan, seperti pertubuhan Akatsaki yang dianggotai oleh abang Sasuke. Ia menggunakan logo Kanoha yang ada CALAR di tengah.